„Iwona, Ty jesteś tak dobrze zorganizowana. Wszystko, co sobie zaplanujesz, zawsze jest zrealizowane na najwyższym poziomie. Przyznaj się, masz jakieś konszachty z diabłem, prawda?” Nieprawda 🙂 Faktem jednak jest, że to jedno z najczęstszych pytań, które słyszę. W organizacji nie ma żadnej magii. Mnie również zdarzają się dni, kiedy najlepszym sposobem na ich przetrwanie jest prokrastynacja. Jednak odkładanie na później nic nie da – obowiązki się piętrzą, a frustracja narasta. Dlatego w tym wpisie podpowiem Ci moich 5 sposobów na to, jak nie odkładać rzeczy na później.
Na samym początku chciałabym jednak, byś zrozumiała, że dobra organizacja pracy, energia do działania i uśmiech na twarzy nie biorą się znikąd. Też wymagają pracy nad sobą. Kiedy jednak poukładasz wszystko w swoim życiu i wprowadzisz w życie wskazówki, które Ci dziś przekażę, jestem pewna, że zrobisz całkiem spory krok ku lepszemu działaniu.
Odkładanie rzeczy na potem, przesuwanie ich w czasie, zmienianie deadline’ów nie prowadzi do niczego innego jak chaosu, dezorganizacji pracy i poczucia, że nad niczym nie panujesz. Doskonale zdaję sobie sprawę z tego, że czasem dzieje się zbyt wiele na raz, że rzeczywistość nie jest taka, jak na instagramowych zdjęciach, ale… to Ty masz realny wpływ na to, jak kształtuje się Twoje otoczenie i praca.
Chcesz wiedzieć, jak działać skuteczniej? Zapraszam do lektury!
Dlaczego chciałabyś się zmienić?
Zanim przejdę do pokazania Ci moich 5 sposobów na to, jak nie odkładać rzeczy na później i działać skuteczniej, chciałabym, byś zastanowiła się nad jedną rzeczą. Dlaczego chcesz się zmienić? Co w Twoim codziennym życiu i pracy przeszkadza Ci najbardziej.
Czy to, że nie możesz się zmobilizować do działania?
A może to, że rzeczy piętrzą się jak szalone i choć bardzo się starasz, trudno Ci jest nad wszystkim zapanować jednocześnie?
Co zmieni się w Twoim życiu, gdy staniesz się bardziej skuteczna i będziesz działać efektywnie? Na co przeznaczysz odzyskany czas i… kto jeszcze zyska oprócz Ciebie?
Uwierz mi, odpowiedzi na te pytania mogą okazać się kluczowe – zmobilizują Cię do działania! A poniższe 5 sposobów tylko Ci w tym pomoże.
#1 Nie zaczynaj działania od dobrze ułożonego planu
Jeśli Twoje życie tonie w chaosie (albo choć trochę się w nim zanurza), powinnaś zacząć od planowania. Ja do tego celu wykorzystuję kalendarz i listy zadań. Nie zaczynam roku, kwartału, miesiąca czy tygodnia bez wyznaczonego planu.
W kalendarz wpisuję wszystkie ważne terminy, deadline’y, spotkania czy ważne prywatne zadania, które chcę zrealizować. Umiejscawiam je w czasie i sprawdzam, ile potrzebuję przestrzeni na ich realizację. Dobrze zaplanowany czas pozwala na wyciśnięcie z życia jeszcze więcej oraz… na nietracenie czasu na niepotrzebne zastanawianie się: „Co jeszcze muszę teraz zrobić?”
Bardzo pomocne w takim działaniu są listy zadań – jestem ogromną fanką checklist. Dzięki nim łatwo kontroluję to, co jest do zrobienia i o niczym nie zapominam.
#2 Nie bierz sobie za dużo na głowę
Kiedy tworzę plan swoich działań, bardzo dbam o to, by był on możliwy do realizacji. Wiem, ile czasu zajmują mi poszczególne zadania. Że na rozmowę z Parą Młodą potrzebuję 2 godzin, a na przeprowadzenie zajęć ze studentami całego dnia.
#3 Wyznaczaj priorytety
W momencie kiedy wiesz, ile czasu zajmie Ci określone zadanie, przyjrzyj się swojemu planowi raz jeszcze. Czy na pewno chcesz wszystko to “wcisnąć w jedną dobę”? Jestem pewna, że nie. Dlatego: wyznacz priorytety. Zobacz, które zadania są pilne, które absolutnie muszą zostać zrealizowane tego dnia, które można przełożyć w czasie, a które… oddelegować.
Tak naprawdę już na etapie planowania warto podzielić zadania na pilne i ważne, pilne i mniej ważne, mniej pilne i ważne, mniej pilne i mniej ważne. Dzięki takiemu podziałowi od razu będziesz wiedziała, czym trzeba się zająć w pierwszej kolejności, a co przekazać do zrobienia innym.
#4 Daj sobie pomóc
Delegowanie zadań to najlepsze, co możesz zrobić, kiedy Twoja doba pęka w szwach. Jestem przekonana, że nie musisz osobiście sprzątać całego mieszkania, dbać o to, by wszyscy chodzili najedzeni, a pranie było zrobione, wyprasowane i złożone. Podziel się obowiązkami z innymi domownikami. Wyznaczcie plan (!) działania i ułóżcie harmonogram.
Podobnie w pracy. Jeśli prowadzisz firmę, zobacz, jakie zadania możesz oddelegować komuś innemu, a które wymagają absolutnie Twojej uwagi. W momencie kiedy podzielisz się obowiązkami z innymi, zyskasz czas i przestrzeń na działania, które przyniosą Ci efekty.
#5 Dbaj o siebie
Czy wiesz, od czego zaczynam planowanie roku? Od zaznaczenia w kalendarzu urlopów i dni wolnych! To dla mnie czas święty. Zawsze po większych aktywnościach, szkoleniach, weselach czy zrealizowanych projektach, biorę wolne, by naładować baterie. Wiem, że dobrze funkcjonująca maszyna (Ty) potrzebuje paliwa (dobre i zdrowe jedzenie) oraz przerw w działaniu (odpoczynek, urlop, spacer, nicnierobienie). Tylko wtedy jest w stanie dobrze funkcjonować.
Zadbaj o siebie, by móc działać efektywniej.
0 komentarzy