“Iwona, Ty jesteś tak dobrze zorganizowana. Wszystko, co sobie zaplanujesz, zawsze jest zrealizowane na najwyższym poziomie. Przyznaj się, masz jakieś konszachty z diabłem, prawda?” Nieprawda 🙂 Faktem jednak jest, że to jedno z najczęstszych pytań, które słyszę. W organizacji nie ma żadnej magii. Mnie również zdarzają się dni, kiedy najlepszym sposobem na ich przetrwanie jest prokrastynacja. Jednak odkładanie na później nic nie da – obowiązki się piętrzą, a frustracja narasta. Dlatego w tym wpisie podpowiem Ci moich 5 sposobów na to, jak nie odkładać rzeczy na później.
Jeśli czytasz ten artykuł na komputerze, mam dla Ciebie propozycję. Ponieważ sama lubię czytać artykuły z muzyką w tle, wybrałam dla Ciebie specjalny podkład muzyczny  🙂 Możesz go sobie otworzyć >> tutaj.

Na samym początku chciałabym jednak, byś zrozumiała, że dobra organizacja pracy, energia do działania i uśmiech na twarzy nie biorą się znikąd. Też wymagają pracy nad sobą. Kiedy jednak poukładasz wszystko w swoim życiu i wprowadzisz w życie wskazówki, które Ci dziś przekażę, jestem pewna, że zrobisz całkiem spory krok ku lepszemu działaniu.

Odkładanie rzeczy na potem, przesuwanie ich w czasie, zmienianie deadline’ów nie prowadzi do niczego innego jak chaosu, dezorganizacji pracy i poczucia, że nad niczym nie panujesz. Doskonale zdaję sobie sprawę z tego, że czasem dzieje się zbyt wiele na raz, że rzeczywistość nie jest taka, jak na instagramowych zdjęciach, ale… to Ty masz realny wpływ na to, jak kształtuje się Twoje otoczenie i praca.

Chcesz wiedzieć, jak działać skuteczniej? Zapraszam do lektury!

Dlaczego chciałabyś się zmienić? 

Zanim przejdę do pokazania Ci moich 5 sposobów na to, jak nie odkładać rzeczy na później i działać skuteczniej, chciałabym, byś zastanowiła się nad jedną rzeczą. Dlaczego chcesz się zmienić? Co w Twoim codziennym życiu i pracy przeszkadza Ci najbardziej.

Czy to, że nie możesz się zmobilizować do działania?

A może to, że rzeczy piętrzą się jak szalone i choć bardzo się starasz, trudno Ci jest nad wszystkim zapanować jednocześnie?

Co zmieni się w Twoim życiu, gdy staniesz się bardziej skuteczna i będziesz działać efektywnie? Na co przeznaczysz odzyskany czas i… kto jeszcze zyska oprócz Ciebie?

Uwierz mi, odpowiedzi na te pytania mogą okazać się kluczowe – zmobilizują Cię do działania! A poniższe 5 sposobów tylko Ci w tym pomoże.

#1 Nie zaczynaj działania od dobrze ułożonego planu

Jeśli Twoje życie tonie w chaosie (albo choć trochę się w nim zanurza), powinnaś zacząć od planowania. Ja do tego celu wykorzystuję kalendarz i listy zadań. Nie zaczynam roku, kwartału, miesiąca czy tygodnia bez wyznaczonego planu.

W kalendarz wpisuję wszystkie ważne terminy, deadline’y, spotkania czy ważne prywatne zadania, które chcę zrealizować. Umiejscawiam je w czasie i sprawdzam, ile potrzebuję przestrzeni na ich realizację. Dobrze zaplanowany czas pozwala na wyciśnięcie z życia jeszcze więcej oraz… na nietracenie czasu na niepotrzebne zastanawianie się: “Co jeszcze muszę teraz zrobić?”

Bardzo pomocne w takim działaniu są listy zadań – jestem ogromną fanką checklist. Dzięki nim łatwo kontroluję to, co jest do zrobienia i o niczym nie zapominam.

#2 Nie bierz sobie za dużo na głowę 

To bardzo częsty błąd osób, które zaczynają planowanie. Uważają, że skoro wszystko wpiszą sobie do kalendarza, doba magicznie się rozciągnie i dadzą radę zrealizować wszystko. Niestety jest to niemożliwe.

Kiedy tworzę plan swoich działań, bardzo dbam o to, by był on możliwy do realizacji. Wiem, ile czasu zajmują mi poszczególne zadania. Że na rozmowę z Parą Młodą potrzebuję 2 godzin, a na przeprowadzenie zajęć ze studentami całego dnia.

#3 Wyznaczaj priorytety

W momencie kiedy wiesz, ile czasu zajmie Ci określone zadanie, przyjrzyj się swojemu planowi raz jeszcze. Czy na pewno chcesz wszystko to “wcisnąć w jedną dobę”? Jestem pewna, że nie. Dlatego: wyznacz priorytety. Zobacz, które zadania są pilne, które absolutnie muszą zostać zrealizowane tego dnia, które można przełożyć w czasie, a które… oddelegować.

Tak naprawdę już na etapie planowania warto podzielić zadania na pilne i ważne, pilne i mniej ważne, mniej pilne i ważne, mniej pilne i mniej ważne. Dzięki takiemu podziałowi od razu będziesz wiedziała, czym trzeba się zająć w pierwszej kolejności, a co przekazać do zrobienia innym.

#4 Daj sobie pomóc  

Bardzo długo w swoim życiu uważałam, że muszę wszystko robić sama, ponieważ nikt inny nie zrobi tego lepiej niż ja. Takie myślenie prowadzi do… oczywiście, trybu wiecznej zajętości, kiedy gonimy za własnym ogonem i usiłujemy połapać te wszystkie nitki, które rozwiewa dookoła nas wiatr.
Delegowanie zadań to najlepsze, co możesz zrobić, kiedy Twoja doba pęka w szwach. Jestem przekonana, że nie musisz osobiście sprzątać całego mieszkania, dbać o to, by wszyscy chodzili najedzeni, a pranie było zrobione, wyprasowane i złożone. Podziel się obowiązkami z innymi domownikami. Wyznaczcie plan (!) działania i ułóżcie harmonogram.

Podobnie w pracy. Jeśli prowadzisz firmę, zobacz, jakie zadania możesz oddelegować komuś innemu, a które wymagają absolutnie Twojej uwagi. W momencie kiedy podzielisz się obowiązkami z innymi, zyskasz czas i przestrzeń na działania, które przyniosą Ci efekty. 

#5 Dbaj o siebie

To bardzo ważny element planowania i skuteczności w działaniu. Niestety też ten, o którym najczęściej zapominamy. Tymczasem jeśli nie dbasz o siebie, nie masz energii do działania. Nie jest sztuką gonienie za własnym ogonem i bycie wiecznie zajętą. Sztuką jest takie gospodarowanie swoim czasem, by mieć go również na odpoczynek i przyjemności.


Czy wiesz, od czego zaczynam planowanie roku? Od zaznaczenia w kalendarzu urlopów i dni wolnych! To dla mnie czas święty. Zawsze po większych aktywnościach, szkoleniach, weselach czy zrealizowanych projektach, biorę wolne, by naładować baterie. Wiem, że dobrze funkcjonująca maszyna (Ty) potrzebuje paliwa (dobre i zdrowe jedzenie) oraz przerw w działaniu (odpoczynek, urlop, spacer, nicnierobienie). Tylko wtedy jest w stanie dobrze funkcjonować.

Zadbaj o siebie, by móc działać efektywniej.

Pokazałam Ci właśnie 5 kluczowych elementów, które pozwalają mi działać skuteczniej na co dzień. To jednak nie wszystkie wskazówki, którymi chciałabym się z Tobą podzielić. Dlatego z ogromną przyjemnością zapraszam Cię na:

WEBINAR: JAK SIĘ MOTYWOWAĆ I MIEĆ ENERGIĘ DO DZIAŁANIA – 21.04 GODZINA 20:00

Opowiem na nim między innymi o tym, jak planuję, by nie skończyło się tylko na gadaniu. Dołączysz? 🙂


0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *